Aandachtspunten begroting

Onderstaand enkele aandachtspunten voor de meerjarenbegroting in relatie tot dPi2025. Daarnaast wordt ingegaan op de in te rekenen saneringsheffing en obligoheffing in relatie tot dPi2025.

  • Duurzaam Prestatiemodel: Voor het beoordelen van de borgbaarheid richt WSW zich op de vijfjaarsperiode van de meerjarenbegroting. In toenemende mate wordt ook gekeken naar de ontwikkeling in de periode daarna. Dit volgt de lijn van het Duurzaam Prestatiemodel waarin, naast financiële continuïteit, ook benoemd is dat een corporatie in staat is op korte en lange termijn invulling te geven aan de instandhoudingsopgave.
  • Instandhouding bestaande voorraad: Wij benadrukken het belang om in de meerjarenbegroting voldoende ruimte in te rekenen voor de instandhoudingsopgave van de bestaande voorraad.
  • Realistische begroting: Voor een goede beoordeling van de DAEB financieringsbehoefte is een realistische meerjarenbegroting van belang. WSW vraagt daarom aandacht voor een realistische inschatting van het investeringsprogramma en de bijbehorende kasstromen. 
  • Grenswaarden financiële ratio’s: WSW verwacht dat in de vijfjaarsperiode van uw meerjarenbegroting voldaan wordt aan de grenswaarden van de financiële ratio’s. Wij beoordelen dit met name op het niveau van de toegelaten instelling en de DAEB-tak.
  • Beleidswaarde: De beleidswaarde vormt de grondslag voor de LTV en solvabiliteit. WSW vraagt daarom aandacht voor de kwaliteit van de beleidswaarde.
  • Scenario-analyses: Scenario-analyses zijn belangrijk voor het beoordelen van de gevoeligheid van de meerjarenbegroting voor externe ontwikkelingen. WSW verwacht dat relevante scenario’s en bijsturingsmogelijkheden worden opgenomen in de toelichting bij de meerjarenbegroting.

In de onderstaande toelichting wordt uitgebreider ingegaan op de genoemde aandachtspunten.

Sanering en obligo

In het kader van dPi informeert WSW zijn deelnemers jaarlijks welke bedragen voor saneringsheffing en obligoheffing moeten worden opgenomen. Onderstaand informatie over de in te rekenen saneringsheffing en obligoheffing in relatie tot de tien prognosejaren in dPi 2025.

Saneringsheffing

Net als vorig jaar hoeven corporaties geen bedrag voor saneringsheffing op te nemen in dPi. Dit laat onverlet dat - afhankelijk van nieuwe ontwikkelingen – op enig moment door de saneerder een saneringsheffing opgelegd kan worden op grond van artikel 58 van de Woningwet. 

Obligoheffing

Deelnemers van WSW dienen in dPi (DAEB-tak) rekening te houden met te heffen obligo. Dit is noodzakelijk om de soliditeit van het stelsel met een stijgend geborgd leningvolume te kunnen waarborgen. Daarom vraagt WSW zijn deelnemers in de tien prognosejaren elk jaar obligo in te rekenen ter grootte van 0,168% van het verwachte geborgd schuldrestant ultimo voorgaand jaar. Dit percentage is de helft van het vastgesteld maximaal jaarlijks obligo, en is gelijk aan vorig jaar.

Het daadwerkelijk te heffen obligo kan afwijken van dit ingerekende bedrag. Dit te heffen obligo zal blijken uit een dan door WSW te publiceren liquiditeitsprognose, en uit communicatie hierover aan de individuele deelnemer van WSW. 

 

Aandachtspunten begroting
in relatie tot dPi2025